Handleiding GnuCash in het Nederlands

Blog > GnuCash > Handleiding GnuCash in het Nederlands

Handleiding GnuCash in het Nederlands

Deze Nederlandstalige handleiding voor GnuCash is geschreven voor Nederlandse ondernemers die onder de inkomstenbelasting vallen. Dit zijn eenmanszaken, waarvan de zzp’ers de grootste groep vormen.

Deze GnuCash handleiding is gericht op de praktijk en geschreven door een boekhouder. Je vindt er veel schermafbeeldingen, tekst en ook links naar YouTube video’s.

Deze handleiding hebben we geschreven vanuit een aantal onderwerpen. Zo komt de installatie van GnuCash aan bod, de inrichting voor jouw bedrijf, beginbedragen invoeren, het maken van facturen, bankafschriften verwerken, btw-aangifte doen en de inkopen boeken. Elk onderwerp wordt van begin tot einde behandeld, inclusief voorbeelden.

Met deze handleiding voor GnuCash maak je een gemakkelijke start met je eigen gratis boekhoudprogramma! Het boekhoudprogramma is geschikt voor Windows, Mac en Linux.

De links verwijzen naar de onderdelen van de handleiding op deze website. Ook staan er links naar onze YouTube video’s over GnuCash.

 

Installatie en inrichting

Natuurlijk begint de handleiding voor GnuCash bij het begin: de installatie en inrichting van het programma. Dit hoef je maar één keer te doen.

De GnuCash handleiding voor de installatie en inrichting vind je op deze pagina gratis boekhoudprogramma.

Youtube video installatie en inrichting

 

Beginbalans

Als het programma is geïnstalleerd en ingericht voor jouw bedrijf voer je de beginstand in. Dit wordt ook wel de beginbalans genoemd.

Dit klinkt misschien lastiger dan het is. Lees alles in deze Nederlandse GnuCash handleiding: Beginbalans.

 

Verkoopfactuur maken

Na de installatie kun je verkoopfacturen voor je klanten maken. Lees daar alles over op de pagina gratis factuur maken.

YouTube video gratis factuur maken

 

Inkoopfacturen en bonnetjes invoeren

Als je kosten maakt ontvang je inkoopfacturen of kassabonnetjes. Voor het invoeren van inkoopfacturen zie administratie.

 

Bankmutaties verwerken

Nu de verkoopfacturen zijn verstuurd en de inkoopfacturen verwerkt is het tijd om de bankmutaties te verwerken.

Hoe je bankmutaties verwerkt lees je in boekhouden.

 

Btw-aangifte (aangifte omzetbelasting)

Zodra je als ondernemer kosten en/of omzet maakt krijg je te maken met btw (omzetbelasting en btw zijn hetzelfde). Ook voor de btw-aangifte hebben we een GnuCash handleiding gemaakt. Volg deze stappen en voor je het weet heb je zelf de btw-aangifte gedaan. Lees alles wat je moet weten in: btw-aangifte en aangifte omzetbelasting.

 

Zoek je een boekhouder?

Zelf geen tijd voor de boekhouding? Accoo doet je hele boekhouding voor € 19 per maand. Je hebt altijd en overal online toegang tot jouw cijfers via ons eigen online boekhoudprogramma.

Dit is de hele handleiding voor GnuCash. Hou deze pagina en website in de gaten wat we zullen meer artikelen plaatsen.

12 thoughts on “Handleiding GnuCash in het Nederlands

    1. Accoo Post author

      Beste Gerard,

      Bedankt voor je reactie.

      Bedoel je met kostenplaatsen verschillende afdelingen zoals bijvoorbeeld:
      Afdeling A
      Afdeling B
      Afdeling C
      etc?
      Elke afdeling heeft dan zijn eigen grootboekrekening schema.

      Of bedoel je verschillende grootboekrekeningen zoals bijvoorbeeld:
      Huurkosten
      Autokosten
      Verkoopkosten
      etc?

      De verschillende grootboekrekeningen kun je gemakkelijk aanmaken en een complete handleiding vind je hier http://www.accoo.nl/gratis-boekhoudprogramma/

      Als je op zoek bent naar kostenplaatsen dus bijvoorbeeld Afdeling A, Afdeling B, Afdeling C etc dan zou je meerdere administraties aan kunnen maken. Elke administratie sla je op met zijn eigen naam. Je krijgt dan meerdere aparte boekhoudingen, elk voor een aparte afdeling. Dit doe je zoals in het artikel “Gratis boekhoudprogramma” staat beschreven.

      Zou je je wensen wat specifieker kunnen omschrijven? Misschien is er nog een andere optie.

  1. Gerard van Ingen

    In Snelstart boek 4 kun je kostenplaatsen aanmaken.
    B.v. omzet boeken op rek.8000 en dan ook op een project.
    Het is natuurlijk mogelijk om voor elk project zijn eigen opbrengst of kostenrekening aan te maken.
    Je wilt eigenlijk met een minimum aan grootboeken werken.
    Ben nog even aan het stoeien geweest met Gnucash maar zie geen mogelijkheid om kostenplaatsen aan te
    maken zoals in Snelstart en Gravita.

    Bedankt voor je reactie
    met vr. gr.
    Gerard.

    1. Accoo Post author

      Voor een projectadministratie is er wellicht een optie.

      Bij het aanmaken van een nieuwe verkoopfactuur verschijnt na het selecteren van de klant de optie “Opdracht”. Hier kun je een opdracht selecteren, bijvoorbeeld een project (dit moet je eerst aanmaken).

      Bij het invoeren van een nieuwe inkoopfactuur staat de optie “opdracht” in het kader “Declarabele kosten”. Selecteer hier eerst de klant.

      Daarna is via Rapporten > MKB > Opdrachtrapportage een overzicht van elke opdracht (project) op te vragen.

      Wellicht verschijnt over dit onderwerp een aparte handleiding na verder testen, dus houd deze website in de gaten.

  2. Lars

    Hoe kan ik een tussenrekening van een paymentprovider inrichten binnen gnucash?
    Klant betaalt bij paymentprovider,
    paymentprovider betaalt na aftrek kosten later op mijn bankrekening.

    Voornl. het te kiezen rekeningsoort binnen gnucash is me onduidelijk.

    1. Accoo Post author

      Beste Lars,

      Bedankt voor je reactie.

      Maak je bij de verkoop een verkoopfactuur?
      Zo ja dan staat dat dus goed in je boekhouding. Je hebt van de verkoop dan de omzet, af te dragen btw en de debiteur geboekt.

      Bij de betaling op jouw bankrekening ontvang je dus niet het hele bedrag dat de klant betaalt, terwijl de klant (debiteur) wel de hele betaling heeft gedaan.

      Boek daarvan dus de debiteur helemaal af en de bankontvangst zoals dat altijd gaat voor het bedrag dat je hebt ontvangen op je bank. Het verschil, de kosten van de paymentprovider, boek je als kosten.
      Debet en credit zijn dan weer in balans en alles klopt.

      Is je vraag zo beantwoord?

  3. Lars

    Bedankt voor het antwoord.
    Had inderdaad al een verkoopfactuur aangemaakt en begrijp de uitleg voor directe boeking zonder tussenrekening.
    Volgens de beschrijving van paymentprovider mollie is het de aanbevolen methode om dit via tussenrekening/kruisposten te laten lopen. Het kan nl. meerdere dagen/weken duren voor een uitbetaling plaatsvindt op mijn bankrekening.
    https://www.mollie.com/nl/support/post/mollie-in-de-boekhouding-zetten-met-een-tussenrekening/
    Dan raak ik de weg kwijt .

    Heb volgens jullie handleiding alle rekeningen gemaakt en gnucash ingericht.
    Dan de extra rekeningen t.b.v. Mollie toegevoegd.
    1010 Tussenrekening Mollie
    2000 Kruisposten
    4130 Kosten betalingsverkeer
    Alleen begrijp ik dan niet welke rekeningsoort deze zouden moeten hebben binnen gnucash.
    Hier zit mijn probleem en zorgt mogelijk voor verkeerde berekeningen op de balans?

    Twee rekeningen van voorbeeld van mollie relateren aan reeds aangemaakte rekeningen uit jullie handleiding:
    1300 Debiteuren relateert aan 130 Debiteuren
    8000 Opbrengsten verkoop relateert aan 800 Omzet 21% belastingen

    1. Accoo Post author

      Het gebruiken van tussenrekeningen is ook hoe het in alle schoolboekjes staat. Veel ondernemers houden van eenvoud, vandaar mijn advies ze niet te gebruiken.

      De nieuwe rekeningen kun je aanmaken zoals je ook de andere rekeningen hebt aangemaakt. Of je “130 Debiteuren” of “1300 Debiteuren” gebruikt maakt niet uit. Als je kiest voor grootboekrekeningen van vier cijfers zoals “1300”, gebruik dan voor alle rekeningen vier cijfers (voeg een 0 toe aan het einde). Check of de grootboekrekeningen die aan een btw tarief zijn gekoppeld nog steeds zijn gekoppeld als je het grootboekrekeningnummer wijzigt van drie naar vier cijfers.

      Je hoeft deze drie extra grootboekrekeningen (1010, 2000 en 4130) niet aan een btw tarief te koppelen dus dat stuk uit de handleiding kun je overslaan.

      Bij “Rekeningsoort” kun je het beste het volgende kiezen:
      1010 Tussenrekening Mollie > rekeningsoort Bank
      2000 Kruisposten > rekeningsoort Bank
      4130 Kosten betalingsverkeer > rekeningsoort Kosten

      Mijn advies is om goed te begrijpen wat er op de rekening 1010 en 2000 zou moeten staan én begrijpen waarom het bedrag dat er staat er staat (de handleiding van Mollie is een prima uitleg). Ook kun je, zeker in het begin totdat je het goed begrijpt, het beste de betalingen die via Mollie lopen regelmatig in je boekhouding verwerken. Het uitzoeken en begrijpen van verschillen blijft dan veel makkelijker en kost veel minder tijd.

  4. Anne Sjoerd

    Hoe kan ik regelen dat als ik mijn omzet inboek er meteen een splitsing naar netto omzet en btw geboekt wordt.

    1. Accoo Post author

      Beste Anne Sjoerd,

      Bedankt voor je reactie.

      Nadat je GnuCash hebt geïnstalleerd op je computer kun je verkoopfacturen invoeren. Al je verkopen (en dus je omzet) voer je in GnuCash in door het aanmaken van verkoopfacturen. Bij het invoeren van een verkoopfactuur voer je ook meteen de btw in (0%, 6% of 21%). Zodra je de factuur in GnuCash boekt, wordt de omzet en de btw direct geboekt.

      Hier lees je daar alles over: http://www.accoo.nl/gratis-factuur-maken/
      Alles over de btw lees je hier: http://www.accoo.nl/btw-aangifte/

      Succes met het gebruiken van GnuCash!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat Accoo alles regelen
Maak afspraak